VARAUSEHDOT

VARAUS- JA PERUUTUSEHDOT
Kuopion Kylpylä Oy / Kylpylähotelli Rauhalahti (jatkossa hotelli) noudattaa seuraavia varaus- ja peruutusehtoja:

 Majoitusvaraukset:

1) VARAUS JA VAHVISTUS
Asiakkaan tekemä varaus on sekä hotellia että asiakasta sitova hotellin / varauskeskuksen vahvistettua varauksen. Tämä varaus voidaan tehdä suullisesti tai kirjallisesti. Puhelintilauksissa puhelu toimii vahvistuksena. Mikäli mahdollista, hotelli antaa kirjallisen vahvistuksen, jossa täytyy olla maininta sovituista palveluista, hinnoista ja peruutusehdoista.
2) ASIAKKAAN TULO JA LÄHTÖ
Ellei toisin ole sovittu, huone on asiakkaan käytettävissä tulopäivänä klo 16 alkaen, ja huone on luovutettava lähtöpäivänä viimeistään klo 12.
3) MYÖHÄINEN SAAPUMINEN
Tilattua huonetta pidetään varattuna klo 18.00 saakka tulopäivänä, ellei ole sovittu myöhäisemmästä ajankohdasta.
4) PERUUTUS JA SAAPUMATTA JÄTTÄMINEN
Sopimus hotellihuoneen varauksesta on molempia osapuolia sitova. Mikäli jompikumpi osapuoli rikkoo sopimuksen, hän on velvollinen maksamaan korvausta toiselle osapuolelle. Mikäli hotellilla on erityisiä kustannuksia varauksen johdosta, asiakas korvaa nämä kustannukset kokonaisuudessaan. Korvaus huoneen käyttämättä jättämisestä lasketaan yksityisten asiakkaiden osalta seuraavan käytännön mukaisesti:
a) korvausvelvollisuutta ei ole, jos peruutus on tapahtunut viimeistään klo 18 tuloa edeltävänä päivänä.
b) Mikäli peruutus tapahtuu em. ajankohtaa myöhemmin eikä huonetta saada vuokratuksi toiselle asiakkaalle, asiakas maksaa vuorokauden hinnan.
c) mikäli asiakas jää saapumatta ilman, että olisi peruuttanut tilauksen, asiakas maksaa vuorokauden hinnan.

Ryhmävarauksen varaaja voi peruuttaa tekemänsä majoitusvarauksen ilman erityistä syytä seuraavasti ajalla 10.1.-27.12. (27.12.-10.1. erillisehdot):
a) ilman kuluja viimeistään 30 vuorokautta ennen varauksen alkua
b) jos varaus peruutetaan myöhemmin kuin 30 vuorokautta mutta viimeistään 14 vrk ennen varauksen alkua,  on hotellilla oikeus periä ryhmävarauksen varaajalta  50 % majoitushinnasta.
c) jos varaus peruutetaan myöhemmin kuin 14 vrk ennen matkan alkua, on hotellilla oikeus periä ryhmävarauksen varaajalta varauksen koko hinta, mikäli huoneita ei saada myydyksi uudelleen.

Lähtö ennen sovittua aikaa:
Mikäli varaus on tehty tietyksi ajaksi ja asiakas lähtee pois ennen sovittua ajankohtaa, hänen on maksettava sovittu hinta käyttämättä jätetyltä ajalta. Jos majoitustarjous on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman majoittujan seurue majoittuu samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa majoituksensa, on hotellilla oikeus periä peruutuksen vuoksi kohtuullinen lisämaksu. Seurueen kaikki jäsenet vastaavat yhteisvastuullisesti lisämaksun maksamisesta hotellille.

5) MAKSUEHDOT
Yksittäiset asiakkaat: Kansainvälisen maksukäytännön mukaisesti majoitus maksetaan hotelliin kirjoittautumisen yhteydessä käteisellä tai luottokortilla, ellei muusta maksutavasta ole sovittu varausvaiheessa.
Ryhmävaraukset: Maksuehdoista ja ennakkomaksua koskevista järjestelyistä hotelli sopii etukäteen varaajan kanssa. Mikäli varaaja on yritys ja haluaa laskutuksen myöhemmin, vaaditaan etukäteen tehtyä laskutussopimusta yrityksen ja hotellin välillä.

 MUUT EHDOT kts. kohdat 6-13

 Ravintola-, kylpylä- ja vapaa-ajanpalveluiden varaukset:

1) VARAUS JA VAHVISTUS
Asiakkaan tekemä varaus on sekä hotellia että asiakasta sitova hotellin/ varauskeskuksen vahvistettua varauksen. Tämä varaus voidaan tehdä suullisesti tai kirjallisesti. Puhelintilauksissa toimii puhelu vahvistuksena. Mikäli mahdollista, hotelli antaa kirjallisen vahvistuksen, jossa täytyy olla maininta sovituista palveluista, hinnoista ja peruutusehdoista.

2) VARAUKSEN PERUUTUS
Ravintola-, kylpylä- ja vapaa-ajanpalveluiden varausten peruuntuessa tilaaja sitoutuu ilmoittamaan peruutuksesta hotellille:
a) vähintään 30 vrk ennen tilaisuuden alkua, mikäli varaus käsittää kokonaan jonkun ravintolatilan, kokoustilan tai yksityistilaisuuden kylpylässä, ellei toisin ole sovittu.
b) vähintään 14 vrk ennen tilaisuuden alkua varauksen käsittäessä osan jotakin ravintolaa, osan kylpylää ellei toisin sovita. Ehto koskee myös tilattuja vapaa-ajan- ja seikkailutuotteita.
Mikäli peruutus tapahtuu em. ehtoja myöhemmin, hotelli on oikeutettu veloittamaan peruutuksesta aiheutuneet kustannukset sekä mahdolliset myynnin menetykset. Pakottavista syistä hotellilla on oikeus siirtää varaus toiseen vastaavanlaiseen tilaan neuvoteltuaan asiasta tilaajan kanssa ja maksamalla siirrosta asiakkaalle aiheutuneet välittömät kustannukset.

Hoitojen peruutukset:1 vrk ennen hoitoajankohtaa veloituksetta. Samana päivänä suoritetut peruutukset 50% hoidon hinnasta. Peruuttamattomat hoidot veloitetaan täydellä hinnalla.

3) ATERIAVARAUSTEN MUUTOKSET
Tilaaja sitoutuu ilmoittamaan lopullisen osanottajamäärän ja vahvistuksen tarjoilusta vähintään 7 vrk ennen tilaisuuden alkua, johon sallimme +-10 % poikkeaman 4 vrk ennen tilaisuutta. Käytämme laskutusperusteena 4 vrk ennen tilaisuutta vahvistettua henkilömäärää. Jos lopullisen osanottajamäärän muuttumisesta ilmoitetaan alle 4 vrk ennen tai ei ole ilmoitettu ollenkaan, on palvelun tuottajalla oikeus veloittaa tarjouksen mukaisen henkilömäärän ja hinnan mukaan. Mikäli toteutunut asiakasmäärä on suurempi kuin vahvistettu määrä, laskutetaan tilaajalta toteutunut määrä.

4) MAKSUEHDOT JA ENNAKKOMAKSU
Tilaaja vastaa kaikista kustannuksista, ellei kirjallisesti toisin sovita. Maksutapa on maksukortti tai käteinen ja ennakkovarmennuksen tekemiseksi tarvitsemme etukäteen luottokortinnumeron ja kortin voimassaolopäivän. Laskutus on mahdollista vain yrityksille, mikäli yrityksellä on voimassaoleva laskutussopimus hotellin kanssa. Juhla- ja häätilaisuuksissa ennakkomaksu on 500 euroa tai yli 3000 euron varauksissa 30 % varauksen arvosta. Hotelli voi tarvittaessa tehdä myös muista varauksista koko- tai osaennakkolaskun. Jos sovittua ennakkolaskua ei makseta eräpäivään mennessä, hotellilla on oikeus perua varaus.

MUUT EHDOT kts. kohdat 6-13

 Jätkänkämppään ja savusaunaan liittyvät varaukset:

1) VARAUKSEN SISÄLTÖ
Jätkänkämppää ja savusaunaa voidaan varata yhdessä tai erikseen. Tilat ovat tilaajalle varattuna sovitun aloitus- ja päättymisajan välisen ajan. Samalle päivälle joko ennen tilaisuutta tai sen jälkeen hotelli voi myydä Jätkänkämpälle tai savusaunaan toisen tilaisuuden. Myös pihapiirin laavuille voidaan myydä erillisiä tilauksia. Ilman erillissopimusta ilta päättyy klo 24. Sopimuksesta Jätkänkämppä voi olla auki klo 01 saakka.

2) VARAUKSEN PERUUTUS
Mikäli peruutus tapahtuu
a) vähintään 30 vrk ennen tilaisuuden alkua, peruutus on maksuton.
b) vähintään 21 vrk ennen tilaisuuden alkua, peruutusmaksu Jätkänkämpän osalta 150 e ja savusaunan osalta 75 e.
c) myöhemmin kuin 21 vrk ennen tilaisuuden alkua, peruutusmaksu Jätkänkämpän osalta 300 e ja savusaunan osalta 150 e sekä lisäksi muut aiheutuneet välittömät kustannukset. Pakottavista syistä hotellilla on oikeus siirtää varaus toiseen vastaavanlaiseen tilaan neuvoteltuaan asiasta tilaajan kanssa ja maksamalla siirrosta asiakkaalle aiheutuneet välittömät kustannukset.

3) ATERIAVARAUSTEN MUUTOKSET
Tilaaja sitoutuu ilmoittamaan lopullisen osanottajamäärän ja vahvistuksen tarjoilusta vähintään 7 vrk ennen tilaisuuden alkua, johon sallimme +-10 % poikkeaman 4 vrk ennen tilaisuutta. Käytämme laskutusperusteena 4 vrk ennen tilaisuutta vahvistettua henkilömäärää.

4) MAKSUEHDOT
Tilaaja vastaa kaikista kustannuksista, ellei kirjallisesti toisin sovita. Maksutapa on maksukortti tai käteinen, tarvitsemme varauksen vakuudeksi etukäteen luottokortinnumeron ja kortin voimassaolopäivän ennakkovarmennuksen tekemiseksi. Laskutus on mahdollista vain yrityksille, mikäli yrityksellä on voimassaoleva laskutussopimus hotellin kanssa. Hotelli voi tarvittaessa tehdä koko- tai osaennakkolaskun varauksesta. Jos sovittua koko- tai osaennakkolaskua ei makseta eräpäivään mennessä, hotellilla on oikeus perua varaus. Oikeus muutoksiin pidätetään.

 MUUT EHDOT kts. kohdat 6-13

 Kaikkia varauksia koskevat muut ehdot:

6) HINNANMUUTOKSET
Hotelli pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin, mikäli ne perustuvat lainsäädännön tai viranomaisten määräämien julkisten maksujen muutoksiin. Tästä ilmoitetaan tilaajalle erikseen kirjallisesti. Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin myös mikäli varaus muuttuu (päivämäärät, varauksen kesto, henkilömäärä, tilat yms).

7) FORCE MAJEURE JA POIKKEUSTILANTEET
Kylpylähotelli Rauhalahdella on oikeus peruuttaa tai muuttaa varausta sellaisten olosuhteiden vuoksi, joihin hotelli ei voi vaikuttaa (force majeure esim. lakko, työsulku, tulipalo, sota tms.). Niistä aiheutuvia vahinkoja ei korvata. Hotelli voi myös milloin hyvänsä lopettaa tai peruuttaa tilaisuuden, mikäli se häiritsee muuta toimintaa tai vaarantaa hotellin maineen tai turvallisuuden.

8) TARJOILU JA JUOMAT
Hotellilla on yksinoikeus aterioiden tilaisuudessa. Hotellilla on anniskeluoikeudet juomien tarjoiluun. Omien juomien nauttiminen anniskelualueella on Suomen alkoholilain nojalla kielletty.

9) VASTUU
Hotelli ei vastaa esineistä, joita säilytetään hotellin tai ravintolan tiloissa tai jotka unohtuvat sinne. Tilaaja on velvollinen suojelemaan vahingoilta vuokraamiaan tiloja ja kalusteita. Tilaaja vastaa kaikista vahingoista, joita tilaajan laitteet, henkilökunta, esiintyjät tai osanottajat aiheuttavat kiinteistölle tai hotellin irtaimelle omaisuudelle. Tilaaja vastaa hotelliin tuomistaan laitteista ja irtaimesta omaisuudesta. Tilaaja sitoutuu noudattamaan hotellin henkilökunnan ohjeita talon sekä kalusteiden ja laitteiden käyttöä koskevissa asioissa. Tilaaja vastaa varauksesta kokonaisuudessaan.

10) ERIKOISJÄRJESTELYT
Mikäli tilaisuuteen tarvitaan erityislupia, ohjelmaa, orkesteria, erikoiskoristelua tai poikkeuksellisia teknisiä laitteita, tilaaja sitoutuu vastaamaan näistä aiheutuvista kustannuksista, ellei toisin sovita.

 11) VALOKUVAAMINEN RAVINTOLASSA JA HOTELLISSA
Mikäli tilaajalla on tarkoitus kuvata tilaisuudessa, ottakaa ennakkoon yhteyttä hotelliin luvan saamiseksi.

 12) MAHDOLLINEN REMONTTI
Hotellin sopiessa tilojensa saneerauksesta tai korjaamisesta varauksen teon jälkeen, hotelli sitoutuu kohtuulliseksi katsottavan ajan kuluessa ilmoittamaan asiakkaalle kirjallisesti asiasta. Hotellin saneeraus- tai korjaushanke ei ole sopimuksen irtisanomisperuste, ellei osapuolten kesken muuta sovita.

 13) HUOMAUTUKSET JA RIITOJEN RATKAISU
Tilaaja on velvollinen tekemään välittömästi hotellin henkilökunnalle huomautuksen mahdollisista puutteista, joita hän on havainnut, ja jotka voidaan korjata jo palvelun käytön aikana. Korvausvaatimukset ja huomautukset tilatuista palveluista, jotka olisi voitu korjata palvelun käytön aikana, on tehtävä kirjallisesti myyjälle kahden viikon kuluessa varauksen päättymisestä. Mikäli sopijapuolet eivät pääse yhteisymmärrykseen asiassa, voi asiakas saattaa asian kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi. Mikäli sopimukseen ei päästä, riita-asia käsitellään Kuopion käräjäoikeudessa. Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.